خانه > فناوری اطلاعات, آموزش > تاریخچه پیدایش و تشکیل تجارت الکترونیک

تاریخچه پیدایش و تشکیل تجارت الکترونیک


مقدمه : دوران جديد كه به عصر اطلاعات و دانايي معروف شده است ، نويدبخش جهاني نو با شيوه هاي نوين به كارگيري اطلاعات و دانش است . حرف اول را در اين دوران نوين فناوري اطلاعات مي زند . به اين معني كه اقتدار اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي و علمي هر كشور متناسب با ميزان تسلط و بهره گيري آن كشور از اين فناوري خواهد بود .

فناوري اطلاعات عبارتست از گردآوري، سازماندهي، ذخيره و نشر اطلاعات اعم از صوت ، تصوير ، متن يا عدد كه با استفاده از ابزارهاي رايانه اي و مخابراتي صورت مي پذيرد . اين فناوري ، به عنوان يكي از جديدترين دستاوردهاي نوين بشري ، نه تنها خود دستخوش تغييرات ژرفي شده ، بلكه به سرعت در حال تاثيرگذاري بر الگوهاي زندگي ، شيوه تحقيق ، آموزش ، مديريت ، حمل و نقل ، امنيت ، بهداشت و از همه مهم تر تجارت است .

برهه اي از زمان را كه ما در آن بسر مي بريم « همه پديده هاي الكترونيك » ناميده اند ، ‌چرا كه پديده هاي الكترونيكي فراواني را با خود به ارمغان آورده است كه از جمله آن ها مي توان به يادگيري الكترونيك ، بانكداري الكترونيك ، دولت الكترونيك ، شهروندي الكترونيك ، مديريت الكترونيك روابط بامشتري ، تداركات الكترونيك و بالاخره تجارت الكترونيك و در مجموع زندگي الكترونيك اشاره كرد . در اكثر موارد تجارت الكترونيك به خريد و فروش ساده كالا و يا خدمات از طريق اينترنت تعبير مي شود كه به صورت برخط صورت مي گيرد . اين مبادلات مي تواند شامل خريد و فروش هاي عمده و يا خرده كالاهاي فيزيكي و غيرفيزيكي ( مثل اتومبيل يا نرم افزارهاي كامپيوتري ) ، ارايه خدمات مختلف به مشتريان ( مثل مشاوره هاي حقوقي ) و يا ساير موارد تجاري ( مثل تبادل كالا با كالا ، راه اندازي مناقصه ها و طرح ها ) باشد .

تجارت الكترونيك از پديده هاي بسيار مهم منبعث از فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه تحولي بس شگرف در حجم و شيوه تجارت و كسب و كار ايجاد كرده است . با توجه به روند جهاني شدن بازار مشاهده مي گردد كه ارزش تجارت الكترونيك از 50 ميليارد دلار در سال 1998 ميلادي به 120ميليارد دلار در سال 1999 و از 150 ميليارد دلار در سال 2000 به 354 ميليارد دلار در سال 2001 رسيده كه رشدي معادل 70درصد را نشان ميدهد . همچنين براساس آخرين پيش بيني هاي « مؤسسه تحقيقات بين المللي فوريستر » ، حجم تجارت الكترونيك جهان از 3 تريليون دلار در سال 2002 به 10 تريليون دلار در سال 2005 و سپس به بيش از 8/12 تريليون دلار در سال 2006 افزايش خواهد يافت . بنابراين كشورهايي كه نتوانند از اين فرصت طلايي و استثنايي براي دسترسي الكترونيك و سريع به بازارهاي جهاني جهت فروش محصولات فكري و كالاهاي توليدي خود استفاده نمايند ، محكوم به شكست ، عدم امكان حضور در عرصه هاي تجاري و رقابتي جهان تجارت و بالاخره حذف شدن خواهند بود .

امروزه تجارت الكترونيك يك انقلاب در حال تحول در امر خريد و فروش مردم مي باشد و منافع زيادي را از سرمايه گذاري و تحقيقات در حوزه تجارت الكترونيك عايد اقشار مختلف جامعه و به ويژه بخش خصوصي كرده است . براي مثال ، به مواردي از اقدامات انجام شده توسط كشورهاي مختلف در اين زمينه توجه كنيد .

از سال 1990 به بعد ، سرمايد گذاري هاي ايالات متحده در تجارت الكترونيك ساليانه حدود 300 درصد رشد داشته و بيش از 50 درصد سرمايه گذاري بخش خصوصي ، در حوزه تحقيقات و صنايع مرتبط با تجارت الكترونيك بوده است . به علاوه برآوردها نشان مي دهد كه فقط در اين كشور تا سال 2003 ميلادي فروش عمده كالاها و خدمات از طريق تجارت الكترونيكي به 5/1 تريليون دلار برسد . در حالي كه پيش بيني مي شود در سال 2006 به1/7 تريليون دلار بالغ شود كه 26 درصد از كل فروش اين كشور را شامل خواهد شد . همچنين پيش بيني ها نشان مي دهد كه حجم پرداخت ها از طريق اينترنت بين بنگاه هاي تجاري آمريكا از 85 ميليارد در سال 1999 به 203 ميليارد دلار در سال 2003 برسد و تا پايان سال 2003 ميزان حجم مبادلات تجارت الكترونيك آمريكا به 1486 ميليارد دلار خواهد بود .

همچنين ، يكي از موفق ترين نمونه ها ، صنعت نرم افزار هند بوده كه از تجارت الكترونيك بسيار بهره برده است تا جايي كه شركت هاي نرم افزاري اين كشور مترصد صادرات به ديگر كشورها هستند . در اين زمينه دولت هندوستان سرمايه گذاري خصوصي را حمايت كرده و پارك هايي را براي ايجاد نرم افزار احداث نموده و براي تشويق هرچه بيشتر سرمايد گذاران ، امتيازات مالياتي خوبي به آن ها اعطا نموده است . سياست دولت هند ، تقويت زيربناي ارتباطات و به عبارت بهتر توجه به سياست هاي فناوري اطلاعات ، از طريق آزادسازي مخابرات و تسهيل دسترسي مردم به اينترنت مي باشد و به همين دليل از سال 1990 از رشد قابل ملاحظه اي در زمينه تجارت الكترونيك برخوردار شده است . به علاوه كشور هند در سال 1990 حدود 150 ميليون دلار بابت توليد و صادرات نرم افزار درآمد ارزي داشته است . اين ميزان در سال 1995 به 840 ميليون دلار رسيد و با توجه به نقش محوري فناوري اطلاعات در توسعه اين كشور در سال 1999 درآمد حاصل از توليد و صادرات نرم افزار در هند به 9/3 ميليارد دلار افزايش يافت و تنها يك سال بعد ، يعني در سال 2000 اين رقم به 6 ميليارد دلار رسيد . طبق برنامه ريزي هاي انجام شده ، دولتمردان هند پيش بيني كرده اند در سال 2008 رقم حاصل از توليد و صادرات نرم افزار را به 87 ميليارد دلار برسانند .

در نمونه اي ديگر ، چين با اتكا به تجارت الكترونيك ، تنها در سال 1999 بيش از 100 ميليارد دلار صادرات به امريكا داشته است كه در مقايسه با رقم 5/3 ميلياردي سال 1985 يك جهش محسوب مي شود . اين تحولات همگي ناشي از عنايت مخصوص اين كشورها به اين فناوري نوين و فرصت مناسبي است كه اين فناوري براي توسعه و رشد در اختيار قرار مي دهد .

سنگاپور يكي از اولين كشورهاي جهان است كه با هدف توسعه كاربرد فناوري اطلاعات ، ارايه خدمات عمومي به شهروندان از طريق اينترنت ، راه اندازي پروژه هاي بزرگ و نگاه به كشور به عنوان يك بنگاه بزرگ اقتصادي ، به برنامه ريزي بر روي فناوري اطلاعات پرداخت . اين كشور كه عضو مهم « انجمن تجارت آزاد » است ، از لحاظ حجم تجارت دوازدهمين و از نظر وسعت جز آخرين كشورهاي دنياست . اقتصاد اين كشور بر مبناي تجارت آزاد مي باشد و كل تجارت خارجي سنگاپور در سال 2000 ميلادي معادل 6/272 ميليارد دلار و در سال 2001 ميلادي مبلغ 8/237 ميليارد دلار بوده است . شبكه تجارت اين كشور خدمات دولتي تجارتي از جمله صدور مجوز صادرات ، واردات ، گواهي مبدا و ساير خدمات مورد نياز را در زماني كمتر از دو ساعت ، بدون آنكه نياز باشد از پشت ميزكار حركت كند ، از طريق اينترنت ارائه مي كند .

با موفقيت سايت الكترونيك e-bay )www.ebay.com( كه يكي از موفق ترين و مهم ترين سايت هاي تجارت الكترونيك در زمينه حراج ها است ، حراج ها يا مزايده هاي الكترونيك به عنوان يكي از جديدترين مدل هاي تجاري اينترنتي مورد تاكيد قرار گرفته اند .

تاريخچه پيدايش و شكل گيري تجارت الكترونيك

تاريخچه تجارت الكترونيك بيشتر به تعريفي كه از آن مي شود ، بستگي دارد . يك عقيده اين است كه اولين داد و ستدي كه توسط تلفن و يا فاكس انجام گرفت ، اولين داد و ستد به شكل تجارت الكترونيك است . اما تجارت الكترونيك به شيوه امروزي در دهه 1960 ميلادي و بر مبناي « مبادله الكترونيك داده ها » ، يعني تبادل الكترونيك اسناد استاندارد شده از يك رايانه به رايانه ديگر ، شكل گرفت . مبادله الكترونيك اطلاعات زمينه انتقال الكترونيكي اسناد تجاري را براي شركت ها فراهم نمود به گونه اي كه نياز به دخالت انسان در اين فرايند به حداقل رسيد . در واقع مبادله الكترونيك داده ها را مي توان پدر تجارت الكترونيك امروزي به حساب آورد . چرا كه فناوري هاي انتقال پيام با كاهش كاربرد كاغذ در فرايندهاي تجاري و افزايش اتوماسيون ، كم كم در تمامي فرايندهاي تجاري سازمانها نفوذ كرد و به مرور زمان با ارتقاي كارايي اين فرايندها ، به عنوان يكي از بخش هاي لاينفك تجارت درآمد . اگرچه ، آنچه هم اكنون مي توان نام تجارت الكترونيك سنتي بر آن نهاد ، تنها به مبادله الكترونيك داده ها محدود نمي شده است و دامنه گسترده اي از شكل هاي گوناگون پيام ، رمزينه و پرونده ها را در كنار ارسال رايانه اي اسناد دربرمي گيرد .

با گذشت زمان و پديد آمدن ابزارهاي ذخيره ، بازاريابي و پردازش داده ها و دسترسي عامه مردم و سازمان ها و همچنين پيشرفت فناوري هاي مخابراتي و شبكه هاي كامپيوتري ، فرصتي پديد آمد كه بازيگران صحنه تجارت آن را بسيار سودمند يافتند . همچنين طي بيست سال گذشته يكي از روندهاي عمده در گسترش تجارت الكترونيك كاهش چشمگير قيمت سخت افزارهاي كامپيوتري و مهم تر از آن ايجاد استانداردهاي جهاني براي توسعه سخت افزارها بوده است . چنين فرايندي را « استاندارد سازي يكپارچه سيستم هاي باز » مي نامند . در مورد نرم افزارها نيز چنين روندي وجود داشته است ، اما استانداردهاي نرم افزاري هنوز به اندازه استانداردهاي سخت افزاري يكپارچه ، متحد و سازگار نيستند .

نكته بعدي پس از يكپارچه سازي و استاندارد كردن ، ايجاد امكانات شبكه اي و توانايي برقراري ارتباط ميان سيستم هاي مختلف رايانه اي بوده است . به اين ترتيب شبكه هاي ارتباطي ، همچون آرپانت در دهه 1960 ، مهم ترين نقش را در تسهيم اطلاعات و اطلاع رساني بازي كرده اند . گفتني است كه پيشرفت غيرمنتظره اينترنت زماني شروع شد كه در سال 1972 ميلادي و براي اولين بار ، پست الكترونيك با توسعه فناوري جديد آرپانت مورد استفاده قرار گرفت. اين پديده منجر به طرح نسخه جديدي از پروتكل انتقال داده به نام « پروتكل كنترل انتقال / پروتكل اينترنت » شد . ظهور اينترنت امكان انجام اشكال جديدي از تجارت الكترونيك نظير خدمات را فراهم نمود .

امروزه به لطف كاهش چشمگير قيمت سخت افزارها و انعطاف پذيري و سازگاري استانداردهاي نرم افزاري ، امكان مبادله اطلاعات در سطح جهان با هزينه هاي اندك براي عامه مردم فراهم شده است . مبناي اصلي و بنيادي تجارت الكترونيك به بيان ساده نيز همين دسترسي سريع ، ارزان و آسان به اطلاعات براي انجام داد و ستد از طريق اينترنت است .

به طور كلي ، روندهاي پيدايش و شكل گيري تجارت الكترونيك به 5 مرحله زير قابل تقسيم بندي است :

مرحله اول – پيدايش شبكه هاي خصوصي : اولين گام ها در پيدايش تجارت الكترونيك در دهه 70 و 80 ميلادي و توسط برخي از دولت ها و تاجران بزرگ بين المللي كه مي كوشيدند تا تبادل اطلاعات و امنيت مربوط به آن را توسعه بخشند ، برداشته شد . در اين راستا ، مبادله الكترونيك داده ها كه در محدوده شبكه هاي خصوصي و محدود انجام مي گرفت ، به عنوان بستر و استاندارد اوليه براي نسل اول تجارت الكترونيك مورد استفاده قرار گرفت . البته در آن مرحله هزينه بالا و پيچيده بودن سيستم ، مانع گسترش آن شد و تنها تعداد كمي از سازمان ها ، نظير شركت هاي مالي از آن استفاده مي كردند .

مرحله دوم – پيدايش پست الكترونيك و چت : اين مرحله مربوطه به اواخر دهه 80 و اوايل دهه 90 ميلادي است كه طي آن نسل اول مخابره اخبار همچون پست الكترونيك و چت كردن به وجود آمد . در اين مرحله استفاده از وب در ميان دانشگاهيان و اعضا مراكز علمي و تحقيقاتي و آموزشي رواج يافت.

مرحله سوم – ظهور مرورگرها : در سال 1995 ميلادي كه ظهور مرورگرها در وب براساس پروتكل انتقال فوق متن به وقوع پيوست و ايجاد صفحات ميزبان به عنوان يكي از ضروري ترين بخش هاي سايت هاي وب در اين سال انجام گرفت ، به عنوان مرحله سوم پيدايش تجارت الكترونيك به شمار مي رود .

مرحله چهارم – شروع فعاليت سايت هاي خرده فروشي : اين مرحله از اواسط دهه 1990 آغاز شد و در طي آن ، اولين سايت هاي خرده فروشي در تجارت الكترونيك به نام سايت هاي دات كام فعاليت خود را براي انجام معاملات اقتصادي كوچك شروع كردند . فعاليت هاي اين سايت ها و نتايج حاصل از آنها ، شركت هاي بزرگ تر را تشويق نمود تا وارد عرصه تجارت الكترونيك شوند و محصولات و خدمات خود را بر روي وب عرضه كنند . اين مرحله اولين قدم براي توسعه واقعي تجارت الكترونيك قلمداد مي گردد .


مرحله پنجم – تعريف مدل هاي تجارت الكترونيك : اواخر دهه 1990 ميلادي زمان آغاز اين مرحله مي باشد كه طي آن ، تجار بزرگ و سازمان ها دريافتند كه تجارت الكترونيك به صورت مدل تجارت – تجارت همانند مدل تجارت – مصرف كننده مي تواند فعال شده و مورد استفاده قرار گيرد .

به اين ترتيب وب به عنوان جايگاه اصلي براي نسل اوليه بازارهاي حراجي ، معاملات تجارت – تجارت و همچنين تجارت با مصرف كننده معرفي و مورد استفاده قرار گرفت .

 

تعاريف تجارت الكترونيك

تجارت الكترونيك هم به علت نوپا بودن و هم به علت كاربردها و زمينه هاي بسيار متنوع فعاليت ، نزد مراجع گوناگون تعاريف مختلفي دارد كه به تعدادي از آن ها اشاره مي شود :

  • تجارت الكترونيك به معناي مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول و با استفاده از توانايي هاي اينترنت است .
  • تجارت الكترونيك اصطلاح معادلي براي خريد و فروش محصولات ، خدمات و اطلاعات به وسيله زيرساختارهاي شبكه اي است .
  • تجارت الكترونيك نوعي از تجارت است كه بر پردازش و انتقال الكترونيكي داده ها شامل متن ، صدا و تصوير مبتني است . اين تجارت فعاليت هاي گوناگوني از قبيل مبادله الكترونيك كالاها و خدمات ، تحويل فوري مطالب ديجيتال ، انتقال الكترونيك وجوه ، مبادله الكترونيك سهام ، بارنامه هاي الكترونيك ، طرح هاي تجاري ، طراحي و مهندسي مشترك ، بازاريابي مستقيم و خدمات بعد از فروش را دربر مي گيرد .

مدل هاي تجارت الكترونيك

تجارت الكترونيك زمينه بالقوه اي را براي كمك به ايجاد روابط ساده ، روان ، مولد ، شفاف و موثر بين بخش هاي تجاري و مصرف كنندگان ، مصرف كنندگان با بخش هاي تجاري ، مصرف كنندگان با يكديگر و بخش هاي تجاري با يكديگر فراهم مي كند . اين موضوع تحت عنوان مدل ها ، وجوه ، فرصت ها و يا كاربردهاي تجارت الكترونيك طبقه بندي و بررسي مي گردد . جدول 1 مدل هاي اصلي تجارت الكترونيك را نشان مي دهد .

1- مدل مصرف كننده – مصرف كننده : اين مدل كار تجارت مابين مصرف كننده ها را به صورتي ساده و روان تسهيل مي نمايد . طرفين معامله افراد هستند و منبع درآمد پولي است كه براي برقراري ارتباط بين خريدار و فروشنده از آنها دريافت مي گردد . نحوه اخذ پول مي تواند به صورت يك مقدار مشخص و يا به صورت حق كميسيون باشد . مثل آژانس هاي مسافرتي هواپيمايي و سمساري هاي اينترنتي .

مصرف كنندگان 

بنگاه هاي تجاري 

 

Business-to- Consumer

(B2C) 

Business-to- Business

(B2B) 

بنگاه هاي تجاري 

Consumer-to-Consumer

(C2C)

To- Business Consumer-

(C2B) 

مصرف كنندگان 

جدول 1 – مدل ها و كاربردهاي تجارت الكترونيك

2- مدل تجارت – مصرف كننده : مدل تجارت – مصرف كننده شيوه جديد و سريع فروش كالا به مصرف كنندگان است . در اين مدل شركت ها با مشتريان در ارتباط هستند و به مشتريان امكان مي دهد تا از هر گوشه اي از جهان و در هر زماني از روز و شب كار خريد و فروش كالاي مورد نياز خود را انجام دهند . پيش بيني مي گردد كه شيوه داد و ستد تجارت – مصرف كننده در حدود 25درصد كل تجارت برخط را در سه سال آينده منتهي به 2006 به خود اختصاص دهد .

3- مدل تجارت – تجارت : در اين مدل طرفين معامله شركت ها هستند . اين نحوه داد و ستد بهترين و بيشترين فرصت را براي سرمايه گذاران جديد در تجارت الكترونيك نويد مي دهد . به طوري كه 75درصد از كل مجموعه تجارت جهاني اينترنتي را دربر مي گيرند . داد و ستد تجارت – تجارت ستون فقرات اقتصاد نوين را تشكيل مي دهد و دامنه گسترده اي از درآمدهاي كم تا بسيار زياد را دربرمي گيرد .

4- مدل مصرف كننده – تجارت : مدل هاي فوق گستردگي چنداني ندارند اما آن ها سبب پديدار شدن تفاوت هاي مابين تجارت مبتني بر اينترنت و شكل هاي ابتدايي تجارت شده اند . مثل كرايه يك ماشين از نقطه اي مشخص با مبلغي تعيين شده از يك سايت اينترنتي .

مدل هاي كسب و كار تجارت الكترونيك

مرور مدل هاي كسب و كار مختلف كه از طريق تجارت الكترونيك ايجاد شده اند ، براي هر دو نوع شركت هاي موجود و تازه تاسيس از اهميت خاصي برخوردار است . ونكاترام خاطرنشان مي سازد كه تجارت هاي موجود نياز به استفاده از اينترنت براي ايجاد مدل هاي كسب و كار رايج دارند ، در حالي كه در آن لحظه در حال آزمايش بكارگيري مدل هاي تجاري جديد مي باشند .

از نظر گرو مدل هاي كسب و كار جديد براي كسب مزيت رقابتي بالاتر نسبت به رقبا مهم مي باشند ، مادامي كه به طور همزمان مدل هاي كسب و كار مشابه كه به وسيله رقباي جديد ايجاد شده اند ، در حال اجرا شدن باشند . همچنين ، براي سرمايه گذاري سرمايه داران سوداگر و مبتكر در شركت هاي تازه تاسيس و دات كام قابليت سوددهي يك مدل كسب و كار نيز تعيين كننده مي باشد

تعريف مدل هاي كسب و كار تجارت الكترونيك

لانگي وشين يك مدل كسب و كار را چنين تعريف مي كنند : « يك معماري براي محصولات‌ ، خدمات و جريان هاي اطلاعاتي است كه شامل توصيفي از عاملين تجاري مختلف و نقش هايشان ، توصيفي از مزاياي بالقوه براي آنان و همچنين توصيفي از منابع درآمديشان مي باشد . »

در عين حال ، كلارك بيان مي كند كه يك مدل كسب و كار براي تجارت الكترونيك نيازمند توجه به بازار از ديدگاه هاي مختلف مي باشد . از نظر او اين ديدگاه عبارتند از :

  • آيا بنگاه فقط در زمينه مدل تجارت – تجارت فعاليت مي كند يا در زمينه مدل تجارت – مصرف كننده و يا تركيبي از آن دو ؟
  • چگونه بنگاه جايگاه خود را در زنجيره ارزش بين مشتريان و عرضه كنندگان پيدا مي كند ؟
  • قيمت و ارزش پيشنهادي بنگاه چيست و براي كدام مشتريان هدف مي باشد ؟
  • مدل هاي درآمدي خاص كه جريان هاي درآمدي مختلف را به وجود خواهند آورد،چيستند ؟
  • شكل و نمود آن در دنياي مجازي و فيزيكي چيست ؟

 

مفهوم حراجهاي الكترونيك

حراجهاي الكترونيك عبارتند از محاسبه و تعيين مبنايي براي مبادله و معامله محصولات و يا خدمات بين يك خريدار و فروشنده بر طبق قوانين تجاري خاص كه به انتخاب بهترين تركيب خريدار و فروشنده از بين تعدادي از شركت كنندگان در آن حراج ها كمك مي كنند.

براي مثال ، در اين زمينه Commerce One (www.commerceone.net) مزايده هاي الكترونيك را روشي براي مبادله و معامله مي داند و آن را پيشنهاد مي كند .

براي درك و فهم درست از مزايده ها ، تشخيص تفاوت بين كالا و قيمت پيشنهادي مهم است . كالاي پيشنهادي تعهدي براي تاجر است تا تحت شرايط خاص ( براي مثال قيمت حداقل ) محصول خود را بفروشد . قيمت پيشنهادي بوسيله تاجر تعيين مي شود تا تحت آن شرايط ( ماننده تعهد براي خريد محصول يا خدمت با يك قيمت خاص ) محصول مورد نظر خود را بخرد . آن ها باعث ايجاد تركيبات احتمالي زيادي از كالاها و قيمت هاي پيشنهادي وجود دارند . عليرغم اين تركيبات ، انواع متداول مشخصي از مدل هاي تجاري حراج هاي الكترونيك مي توانند شناسايي شوند .

كالاها و خدمات مورد معامله در حراج ها

حراج ها فراهم كننده بستر تجاري مناسبي براي خريد و فروش كالاهاي خاص همچون مازاد بر مصرف سازمان ها ، تجهيزات دست دوم ، كالاهاي نيم ساخته و محصولات فاسد شدني و نظاير آن مي باشند .

خط مشي هاي بكارگيري حراج ها

هنگام بكارگيري حراج هاي الكترونيك ، توجه به هشت موضوع به منظور افزايش كارايي آن ها ضروري است . به عبارت ديگر ، توجه به موارد زير در هنگام استفاده از حراج هاي پيشنهاد مي شود :

نكته اول : مشتري ها به دليل اينكه بازارهاي حراج الكترونيك داراي مجذوبيت بيشتري نسبت به بازارهاي سنتي هستند ، جذب اين بازارها مي شوند .

نكته دوم : در بازارهاي حراج الكترونيك بايد بتوان به بهترين قيمت براي مبادله يك محصول دست يافت .

نكته سوم : بازارهاي حراج الكترونيك مي توانند كمترين هزينه را براي تهيه و خريد يك محصول با كيفيت داشته باشند .

نكته چهارم : بازارهاي حراج الكترونيك سفارش پذير خواستار شفافيت فروش هاي انجام گرفته هستند .

نكته پنجم : حراج الكترونيك مي توانند بازاري با انجام بهترين خدمات و كمترين هزينه اجرا را فراهم كنند .

نكته ششم : مشتري ها ، بازاري را كه از آن راضي نباشند ، رها مي كنند . حتي اگر در ابتدا از عملكردهاي غيرمنصفانه آن بازار استفاده كرده باشند .

نكته هفتم : سيستم هاي حراج الكترونيك همه جنبه هاي مبادله ، از ابتدا تا زمان تحويل كالا را اداره مي كنند .

نكته هشتم : پتانسيل لازم براي بازخورد زنجيره تأمين و همچنين ناپايداري هايي كه به عنوان تهديدات تجاري و همچنين قيمت گذاري مناسب محسوب مي شوند ، ناشي از تأخير در قيمت گذاري مي باشد .

نقش ها و كاركردهاي حراج هاي الكترونيك

عمده ترين نقش هاي حراج الكترونيك عبارتند از :

  1. كشف قيمت : يك مثال از كشف قيمت در حراج هاي سنتي كالاهاي مصرفي است كه شامل مزايده براي اشيا عتيقه مي باشد . اين اشياء قيمت هاي واحد ، مشخص و استانداردي ندارند ، اما مزايده مي تواند قيمت واقعي بازار را براي آن ها در ميان مجموعه اي از خريداران به دست مي دهد .
  2. ساز و كار تخصيص كارا : فروش اقلامي كه توزيع آن ها از طريق كانال هاي سنتي مشكل است ، در اين مجموعه قرار مي گيرد . مثال ها شامل فهرست اقلام آسيب پذيري مي شود كه يا عمر كوتاهي دارند و يا در يك زمان مخصوص و مشخص استفاده مي شوند . مانند بليط هاي پرواز هواپيماها يا بليط هاي تئاتر . براي نمونه در اروپا ، Lastminute.com (Lastminute.com www. ) در حل مسايل فروش اين فهرست ،‌ البته نه فقط هميشه از طريق مزايده ، مشهور و متخصص شده است .
  3. ساز و كار توزيع : به عنوان وسيله اي براي جذب مخاطبان خاص كالاها و خدمات شركت هاي انتفاعي و غيرانتفاعي عمل مي كند . اين سايت هاي مزايده مراجعان مخصوصي دارند . در اين زمينه ، مي توان به سايـت حراج الكترونيكي Electronis ( www. Electronis.com ) اشاره كرد كه سايتي براي فروش وسايل الكترونيكي خانگي و لوازم صوتي اتومبيل است .
  4. ساز و كار هماهنگي : از حراج ها براي هماهنگي و تنظيم فروش محصولات و خدمات به شماري از بخش هاي مورد علاقه استفاده مي گردد . يك مثال از اين قبيل حراج ها ، گواهي نامه هاي اعتباري مخابرات و ارتباطات از راه دور 3G ( www.spectrumauctions.gov.uk ) در بريتانياست .

مدل هاي حراج الكترونيك

مدل هاي مختلف و زيادي از حراج ها وجود دارند ، در عين حال دو نوع اصلي آن كه توسط Commerce One پيشنهاد شده است عبارتند از :

  1. حراج روبه جلو يا رو به بالا ( اجرا شده توسط فروشنده ) : در اين نوع از حراج ها‌ ، در ابتدا يك محدوده زماني خاص و سپس يك قيمت پايه پيشنهادي تعيين مي شود كه توسط شركت كنندگان در مزايده به طور تدريجي افزايش يافته تا اينكه بالاخره بيشترين قيمت پيشنهادي در حراج برنده شود .

بر طبق نظر Commerce One شركت ها ممكن است از اين قبيل حراج هاي كامپيوتري پيشرفته براي فروش اقلام كم تقاضا ، اضافي يا كهنه و يا قيمتي استفاده كنند . اين حراج هاي پيشرفته همچنين مي توانند به طور بالقوه براي كشف و تعيين قيمت بازار كالاها استفاده شوند .

2– حراج نزولي يا معكوس ( اجرا شده توسط خريدار ) : در اينجا ، خريداران درخواست هاي خريد را به مسئول يا مأمور برآورد كننده قيمت در شركت هاي مختلف ارايه مي دهند . سپس اين درخواست ها بوسيله مسئول يا مأمور برآوردكننده قيمت بررسي مي شود و در نهايت خريداران مي توانند قرارداد را از بين فروشندگان مختلف با فروشنده اي كه پايين ترين قيمت را داده است ، ببندند .

شركت هاي ممكن است از مزايده معكوس براي طبقه بندي عرضه كنندگان براساس قيمت كالاهاي پيشنهادي استفاده كنند . اين قبيل حراج ها در سايت هايي مانند Commerce One رايج تر هستند .

نتيجه گيري

با توجه به تغيير ديدگاه جهاني نسبت به عوامل تعيين كننده تمدن وقدرت جوامع ، همچنين تغيير شاخص هاي ارزيابي توسعه و مهم تر از آن ضرورت تغيير سياست هاي كشورهاي در حال توسعه براي رهايي از اقتصاد تك محصولي ، لازم است تا با روند حركت جهاني و تغييرات به وجود آمده در آن همسو شده و از فناوري اطلاعات به عنوان بستر قدرتمند استفاده شود . براي انجام اين مهم دور نماندن از حركت جهاني لازم است . يكي از اين راه هاي همراهي با اين روند استفاده از تجارت الكترونيك به جاي شيوه هاي سنتي است .

شروع فعاليت هاي مربوط به حراج الكترونيك به پايان دهه 1980 ميلادي برمي گردد ، چرا كه اينترنت فرصت هاي كسب و كار تازه بسياري را براي حراج هاي الكترونيك ايجاد كرد . حراج هاي الكترونيك وضعيت محيط و بازار خرده فروشي را تغيير مي دهند . همچنين ، حراج هاي الكترونيك اهميت زيادي براي شبكه هاي خريد و فروش بسياري از افراد و شركت ها دارند . حراج هاي الكترونيكي براي خريداران امكان دسترسي به كالاها و خدمات را در هر جايي كه حراجي وجود داشته باشد ، بوجود مي آورند . به علاوه ، از طريق حراجي هاي الكترونيك ، اطلاعاتي مرتبط با خريد از قبيل قيمت ها ،‌ محصولات ، عرضه و تقاضا قابل دسترسي مي شوند كه وجود اين خصوصيات منافعي را هم براي خريداران و هم براي فروشندگان وهم براي حراج كنندگان درپي دارد .

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: