خانه > فناوری اطلاعات, آموزش > اسلام را نمی توان هک یا دیفیس کرد قسمت اول

اسلام را نمی توان هک یا دیفیس کرد قسمت اول


 

نگاهی به پدیده جهاد اینترنتی

سال 1350، خیل جمعیت در مسجد نارمک به انتظار استاد نشسته بود. استاد که وارد شد صدای صلوات فضا را عطر آگین کرد شیخ بدون آنکه ذره‌ای در دلش احساس غرور کند از میان جمعیت عبور کرد و به سمت جایگاه سخنران رفت.

مطهری که بر منبر نشست باز هم طنین صلوات گوش‌هایش را نوازش کرد… سخن را چنین شروع کرد: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، الحمدلله رب العالمین باری الخلائق اجمعین… من یخرج من بیته مهاجر الی‌الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی‌الله…».

ساعت‌ها گذشت، اما جمعیت همچنان سراپا گوش نشسته بود. شیخ در اثنای صحبتش احساس کرد بد نیست کمی هم درباره ظهور حضرت مهدی (عج) و ارتباط آن با جهاد صحبت کند «انتظار ظهور یعنی چه؟ «افضل الاعمال انتظار الفرج» یعنی چه؟ بعضی فکر می‌کنند اینکه افضل اعمال انتظار فرج است، به این معناست که انتظار داشته باشیم امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) با عده‌ای که خواص اصحابشان‌اند یعنی 313 نفر، و عده‌ای غیر خواص ظهور کنند؛ بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند امنیت و رفاه و آزادی کامل را برقرار کنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید!

اما نه! انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره‌گیری شد. آن وقت من می‌آیم!… انتظار فرج داشتن یعنی سعی کنیم دنیا را اصلاح کنیم و…».

از مباحثی که در تمام دوران حیات تمدن اسلامی اهمیت خویش را حفظ کرده است و متفکران مختلف مسلمان بر آن تاکید کرده‌اند. هجرت و جهاد است؛ چرا که هجرت و جهاد به عنوان دو عنصر اصلی ایجاد و حفظ امت واحد اسلامی مطرح‌اند. در حقیقت، از طریق جهاد است که مسلمانان با از بین بردن موانع گسترش پیام عدل و توحید، زمینه گرایش ملل و جوامع به اسلام را فراهم آورده، مرزبندی‌های ساخته دست بشر غربی را می‌شکنند و راه اتحاد جوامع مسلمان و ایجاد امت اسلام را هموار می‌کنند.

اما امروزه با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده دشمنان اسلام از این ابزارها در جهت هدایت جنگ‌های روانی، این فریضه مقدس ابعاد تازه‌ای یافته است.

کاوه سید مفیدی، مدیر شبکه سکیور تارگت در این زمینه می‌گوید: شاید زمان آن باشد که دنیای اسلام علاوه بر تقابل آشکار فیزیکی، دست به جنگ سایبر علیه صهیونیسم- که بزرگ‌ترین دشمن اسلام در زمان حال است- بزند.

وی در باره افزایش ضریب نفوذ سایت‌های اسلامی در اینترنت اظهار می‌کند: مالکیت و قدرت در فضای سایبری را می‌توان در دو عامل میزان و مقدار فراهم‌سازی اطلاعات، و تلاش در جهت تسلط بر عناصر اصلی و زیرساخت‌های اساسی این فضا خلاصه کرد. اجتماع اسلام باید با تشدید نفوذ در منابع اطلاعاتی (سایت‌های وب) بخش بیشتری از اصلی‌ترین عوامل کشش کاربران اینترنتی را به خود اختصاص دهد و با در دست گرفتن زیرساخت‌ها مانند ثبات خانه‌ها (مراکز ثبت نشانی‌های اینترنتی). و فراهم کنندگان ارتباطی (ISPها) بر قدرت این جامعه بیفزاید؛ چرا که مسلما قدرت بخشیدن به هر یک از این دو عامل، تضعیف نیروی مقابل را به همراه خواهد داشت.

مفیدی در مورد راهکار موثر جهاد در فضای سایبر تصریح می‌کند: سایت‌های اسلامی نباید به طور مستقیم به تبلیغ تفکر و دیدگاه‌های اسلامی بپردازند. بلکه باید به نحوی سیاستمدارانه، نیازهای کاربران را برطرف کنند و غیرمستقیم آنان را به سمت اسلام بکشانند. برای مثال، سایتی اسلامی را تصور کنید که مبادرت به فروش کتاب‌های مختلف الکترونیکی می‌کند، ولی برخی کتاب‌های فنی در باره برنامه‌نویسی را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. و در این میان کافی است مولف این آثار مسلمان باشد تا بتواند دست به تبلیغ دین خود بزند. یا سایت‌های اسلامی فروش لباس را تصور کنید که لباس‌های اسلامی را با قیمت بسیار پایین‌تری به فروش می‌رسانند.

مهدی حق‌وردی طاقانکی، از دیگر فعالان محیط مجازی که یکی از دست‌اندرکاران مرکز مجازی مهدویت است، می‌گوید: هم‌زمان با گسترش انقلاب اطلاعات،  عملیات تهاجمی، نظامی و تاکتیک‌ها، به گونه‌ای متحول شده است که جنگ‌های اطلاعاتی به تنهایی یا به همراه عملیات‌های نظامی کوچک قابلیت وارد کردن صدمات و لطمات زیاد به دشمن را دارند.

وی در تعریف جنگ‌های اطلاعاتی اظهار می‌‌دارد: جنگ اطلاعاتی عبارت است از استفاده از شبکه‌های الکترونیکی برای تخریب و یا از کار انداختن اطلاعات دیجیتالی و غیرعملیاتی کردن زیرساخت‌های اطلاعاتی یک جامعه یا نیروی نظامی.

او در نهایت اضافه می‌کند: با توجه به استفاده ابزاری دشمن از فضای مجازی برای هجوم و یورش به جهان اسلام و بالاخص شیعه به نظر می‌رسد باید به مفهوم جهاد در اسلام از دیدگاه جدیدی نگریست و به راهکارهای علمیاتی جهاد واژه‌ای به نام جهاد مجازی (Virtual Jihad) اضافه کرد و با بالا بردن سطح علم و آگاهی درباره دفاع و جنگ در فضای سایبر، سربازان حق‌طلب را در این راستا آموزش داد.

جهاد مجازی، جهاد الکترونیکی و جهاد اینترنتی اصطلاح‌هایی‌اند که شاید تاکنون آنها را شنیده باشید. واقعیت این است که این نوع جهاد دارای تفاوت ماهوی با جهاد به شکل سنتی آن نیست و تنها تفاوت این جهاد با انواع دیگر جهاد این است که در بستر الکترونیک انجام می‌شود.

به اعتقاد صاحب‌نظران جهاد الکترونیک دارای دو نوع است:

1- جهاد سایبرنتیک (CYBER JIHAD)

2- جهاد شبکه‌ای (NET JIHD)

که هر یک از اینها، خود دارای دو نوع تدافعی و تهاجمی‌اند.

ادامه دارد…….

                                                                              محمد صادق افراسیابی

منبع: هفته نامه سروش

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: